Teamutbildning Kungsbacka Kommun

2017-06-16

Under den teamutbildningen som Christian Dolk håller för Kungsbacka Kommun, där han lär ut vikten av goda relationer i teamet och med kunden, får deltagarna arbeta i grupper med viktiga frågor som service och kvalitet, kommunikation, konflikthantering, självinsikt, motivation och teamutveckling. Man arbetar med förmågan att handleda sig själv och hur vi ser på förändringar och förbättringar.

I en intervju med Ann-Cathrine Roxhage berättar hon om deras resa där 5 viktiga mål är planerade under lika många år med start 2015.

Målen är:
- Självstyrande team
- Samordnarrollen
- Miljödiplomeringen
- Servicemanagement
- Medarbetarna delaktiga i processer

Ett av de önskemål som medarbetarna hade var att de skulle bli mer digitaliserade, varpå samtliga fick tillgång till varsin surfplatta. Här kan de kan se verksamhetsprogrammet, planera sitt arbete utifrån hur lokalen är utformad, ta fram ritningar och besiktningsprotokoll samt kunna visa kunden vad som ingår i tjänsten. Programmet man använder sig av heter Pythagoras, och är en molnbaserad lösning som bygger på en grafisk modell över lokalerna där varje medarbetare ser vilket område de blivit tilldelade. Programmet innefattar allt från lokaloptimering till städplanering, dokument, ritningar, avtal med mera.
För att få med alla medarbetare på resan vill man på Kungsbacka Kommun göra alla så delaktiga som möjligt genom att vara med och påverka de beslut som fattas samt att få till ett bra team som fungerar. Det är här Christian Dolk kommer in för att knyta ihop säcken och arbeta med teamutveckling och förmågan att handleda sig själv och skapa självstyrande team.
Vi kommer att följa Kungsbacka Kommuns resa och återkomma till dem i en senare artikel.